In Data Days duiden experts de nieuwste ontwikkelingen, delen praktische inzichten en weten als geen ander hoe data en AI organisaties slimmer en toekomstbestendig te maken. Beluister de podcast Data Days hieronder. Presentatie: Justine Wolters.
„Wij noemen onszelf een beetje de data enablers," vertelt Thomas Rodenburg, Head of Data Management bij de Nederlandse Loterij. „We stellen andere afdelingen in staat om toegang te krijgen tot data en daar dingen mee te doen." Sinds de legalisatie van online kansspelen vier jaar geleden, heeft de Nederlandse Loterij grote veranderingen doorgemaakt. Voorbeeld: waar klanten fysieke staatsloten of krasloten vooral in de winkel kochten en het wachten was op de uitslag, kunnen spelers anno nu via een app of website direct een account aanmaken, inzetten en vaak meteen resultaat zien.
14 miljard transacties
De verschuiving naar online heeft de dataverwerking bij de Nederlandse Loterij drastisch veranderd. „We verwerken jaarlijks ongeveer 14 miljard transacties. Ter vergelijking: ING doet aan betalingen ongeveer 3 tot 4 miljard per jaar. Iedere keer dat iemand klikt en een kleine inzet doet van 10 cent, krijg je daar gelijk ook resultaat bij. Dat zijn twee transacties. Het gaat enorm snel."
Het is zeker niet alleen maar techniek. Het is mens, proces en techniek die elkaar ondersteunen
Thomas Rodenburg de Nederlandse Loterij
Naast de technische uitdaging van het verwerken van zulke gigantische hoeveelheden data, brengt dit ook verantwoordelijkheden met zich mee. Denk aan het risico op kansspelverslaving en fraude. „Waar geld omgaat, zijn natuurlijk ook mensen die proberen fraude te plegen. Dat is weer een hele andere dynamiek die wij de afgelopen vier jaar geprobeerd hebben onder controle te krijgen."
Lees en luister ook - Silicon Valley versus China: wie wint de AI-race, de grootste technologische strijd van onze tijd?
Nieuwe systemen en processen
Om alle uitdagingen het hoofd te bieden, moest de Nederlandse Loterij haar systemen volledig herzien. „In het verleden hadden we een datawarehouse dat voldoende was om eens per maand de tracking goed te verwerken. Nu hebben we twee systemen naast elkaar gezet: een domeinmodel en een realtime datamodel." Het domeinmodel houdt continu statistieken bij, waarmee het bijvoorbeeld verdachte transacties kan identificeren. „Als dat gebeurt, krijgen medewerkers een pop-up op hun scherm en kunnen ze direct meekijken en beslissen of dit verder uitgezocht moet worden."
Deze veranderingen vereisten ook nieuwe processen en rollen binnen de organisatie. „Het is zeker niet alleen maar techniek. Het is mens, proces en techniek die elkaar ondersteunen" .
Real-time en selfservice: de toekomst van data
Volgens Roodenburg is de markt steeds meer gericht op real-time data en selfservice. „Afdelingen willen direct kunnen inspelen op wat er gebeurt. Waar we vroeger data één keer per dag verversten, willen we nu een situatie waarin we veel korter op de bal kunnen spelen." Daarnaast werkt de Nederlandse Loterij aan een verschuiving van maatwerk naar gebruiksvriendelijke selfservice oplossingen. „We willen standaardproducten klaarzetten waarmee afdelingen op een intuïtieve manier toegang krijgen tot data."
Datageletterdheid en samenwerking
De implementatie van nieuwe datatoepassingen en systemen vereist goede afspraken en samenwerking tussen afdelingen. „Het is een keten. Als je niet samen bepaalt wat belangrijk is, is iedereen kriskras door elkaar zijn eigen doelen aan het najagen". Daarnaast speelt datageletterdheid een grote rol. „Onze BI-afdeling is vaardig in SQL, maar dat geldt niet voor alle andere afdelingen. Je moet de tijd en ruimte hebben om ze goed te begeleiden." Over organisaties die hiermee worstelen, zegt Rodenburg: „Niet bang zijn, samenwerking is heel erg belangrijk. Zorg dat je de tijd neemt om afdelingen goed te begeleiden."
Vergezichten: AI en voorspelmodellen
Over data, AI en de Nederlandse Loterij in de toekomst zegt Rodenburg: „Het concept van AI en praten met je data lijkt me heel tof. Je zou bijvoorbeeld een platform kunnen vragen: wat was de omzet van gisteren? En dat je altijd een goed antwoord krijgt." Ook voorspelmodellen bieden potentie, bijvoorbeeld om kansspelverslaving vroegtijdig te signaleren. „Als je goed kunt voorspellen wat er door een speler heen gaat, kun je daarop inspelen."
Beluister het volledige gesprek met Thomas Rodenburg via de podcast Data Days bovenaan deze pagina.
Data Days is opgenomen tijdens Data Expo. Meer weten? Kijk op www.data-expo.nl. Alle podcasts beluisteren? Dat kan via onder meer via deze link.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox, ook over data, ook over AI. Schrijf je hier nu gratis in: