In Data Days duiden experts de nieuwste ontwikkelingen, delen praktische inzichten en weten als geen ander hoe data en AI organisaties slimmer en toekomstbestendig te maken. Beluister Data Days via je favoriete podcastkanaal, kijk mee op BusinessWise.nl. Presentatie: Justine Wolters. En natuurlijk, de video heeft ondertiteling door AI.
Ger Janssen werkt in het team Responsible AI Office bij Philips. Het team helpt verschillende afdelingen binnen Philips wereldwijd om AI op een betrouwbare, ethische en robuuste manier toe te passen. Juridische en ethische kwesties staan daarbij centraal.
„Voor ons is het een no brainer dat wij responsible AI omarmen. De CEO doet dat, laat dat extern heel duidelijk zien en intern hebben we Responsible AI Office dat alle businesses binnen Philips en alle functies ondersteunt. En dat wordt heel goed ontvangen, want iedereen ziet gewoon van ja, we moeten daarin stappen maken. Niet alleen omdat wij het belangrijk vinden, maar ook vanuit regelgeving".
Over de AI Act
„Omdat wij in healthcare zitten, gezondheidszorg, hebben we in Europa te maken met MDR, Medical Device Regulations. Wij zijn dus al strikt gereguleerd. Enerzijds is het voor ons relatief makkelijk om een aantal dingen te doen vanuit de AI Act omdat we dat al gewend zijn. Anderzijds zijn er wel een paar uitdagingen waarbij die regelgeving niet op elkaar afgestemd is, waardoor we extra werk moeten doen. En dat is iets wat wij, maar ook andere bedrijven, ook richting de Europese Commissie aangegeven hebben."
Shadow AI is er natuurlijk en met de huidige ontwikkeling van AI wordt die lijst alleen maar groter als je daar niet een aantal stappen in neemt
Ger Janssen AI Ethics and Compliance Lead bij Philips
Over Shadow AI
„Experimenteren met AI is niet erg, alleen je moet weten wat je doet. Iedereen maakt tegenwoordig gebruik van Generative AI-oplossingen, soms al goedgekeurd door het bedrijf, maar dan kun je zelf ook weer natuurlijk AI-agents gaan maken. Een individu kan dat doen en is dat op dat moment gecontroleerd - niet echt. Wij zijn bezig met een AI-inventory, een overzicht van alle AI die we in de markt hebben en aan het ontwikkelen zijn om naar de markt te brengen. Maar ook AI die we intern gebruiken. De progressie daarin is heel goed, alleen op het interne AI-stuk zijn we nog niet compleet. Shadow AI is er natuurlijk en met de huidige ontwikkeling van AI wordt die lijst alleen maar groter als je daar niet een aantal stappen in neemt. Dus wij proberen iedereen ervan bewust te maken, als je een AI-ontwikkeling intern gaat inzetten of ontwikkelt en dat deployet in jouw businessprocessen, zet dat in de inventory. Bewustwording."
Lees ook - De Europese Data Act: wat bedrijven moeten weten over de nieuwe spelregels voor data
Over awarenesstraining
„Oké, er zijn opportunities, die zien we eigenlijk allemaal wel, maar wat zijn nou de risico's? En hoe kun je omgaan met die risico's? En wat zijn de principes die wij als Philips vinden dat je die in ogenschouw moet nemen? We hebben een awarenesstraining die verplicht is voor iedereen binnen Philips, van de CEO tot de man aan de lopende band. Dus iedereen. Er zitten bepaalde aspecten aan die technologie en ik weet niet hoe ik daarmee moet omgaan, daar gaat het om. Wij doen onder meer ook coachingsessies en bepalen risicoclassificaties van de AI-tools die we gebruiken."
Het basisprobleem is bijna altijd: wat zijn de data en wat is de kwaliteit van data?
Ger Janssen AI Ethics and Compliance Lead bij Philips
Over klanten en AI
„Klanten willen dingen verbeteren en dan denken ze heel vaak: dáár kunnen we AI voor gebruiken. Maar het basisprobleem is bijna altijd: wat zijn de data en wat is de kwaliteit van data? Heb je voldoende data? Dat is zowel bij onze klanten heel belangrijk als intern, binnen Philips. Hoe ga je zorgen dat je de data op zo'n manier kunt verzamelen en kunt checken of de kwaliteit voldoende is? Dat je daarna de waardevolle dingen kunt doen om om AI te gebruiken? Dat is het hoofdprobleem. Wat er misgaat is dat men vaak te naïef, te snel naar oplossingen springt. Meteen denken oh, hier kan ik AI voor inzetten en als ze het gebruiken verder niet meer nadenken. Je moet ook tijdens de ontwikkeling van zo'n AI kunnen bedenken: ben ik op de goede weg, komen we dingen tegen waar we eerst niet aan hadden gedacht? Iets wat misschien wel een showstopper is, wat misschien wel dingen vergemakkelijkt of extra aandacht behoeft op datagebied. Dat is wat ik heel vaak zie".
Lees ook - Eye-opener rondom data in bedrijven: we doen veel verkeerd en dat kost ruim 20 miljard
Over nabije toekomst
„Als je kijkt naar Philips en healthcare, dan zeg ik dat we tegen in het najaar van 2026 AI agents gaan aanbieden in The Healthcare Arena. Op korte termijn niet echt, wat we wel doen is generative AI gebruiken voor dingen die relatief simpel zijn, bijvoorbeeld het makkelijker zoeken in documentatie. Daar zijn artsen en andere healthcare professionals mee geholpen, dat scheelt hun tijd".
Bekijk het complete interview (video) met Ger Janssen van Philips bovenaan de pagina.
Data Days is opgenomen tijdens Data Expo. Meer weten? Kijk op www.data-expo.nl.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise, ook over data en AI, in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: