Kristi Out, Senior Operationeel Manager bij Randstad Overheid, legt uit dat moderne recruiters veel meer doen dan alleen het verbinden van kandidaten met bedrijven. Een moderne recruiter draagt bij aan de inclusiviteit en toekomstbestendigheid van organisaties door te begrijpen wie er binnen de organisatie past.
Generatiediversiteit
Een belangrijk aspect van modern recruitment, vertelt ze, is het inspelen op generatiediversiteit. Verschillende generaties hebben verschillende prioriteiten. Millennials hechten waarde aan werk-privé balans, stabiliteit en persoonlijke ontwikkeling. Generatie Z daarentegen, wil impact maken en bijdragen aan iets groters.
Om deze diversiteit aan te spreken en effectief te werven, moet je als recruiter je teksten en kanalen afstemmen op de doelgroepen. Zo kan LinkedIn een geschikt netwerk zijn voor het bereiken van millennials, terwijl creatieve platforms zoals TikTok nuttig kunnen zijn voor het aanspreken van Generatie Z. Voor oudere generaties kan Facebook een effectief medium zijn - vooral als je in je vacatureteksten dan ook nog de nadruk legt op baanzekerheid.
Het belang van luisteren
Een ander belangrijk punt dat in de podcast naar voren komt, is het belang van menselijkheid en luisteren tijdens het recruitmentproces. Het draait niet alleen om strategieën, maar ook om daadwerkelijk te luisteren naar de behoeften van kandidaten en te bepalen of hun competenties aansluiten bij het bedrijf. Inclusiviteit speelt hierbij een grote rol, door ervoor te zorgen dat vacatureteksten alle competenties benoemen die nodig zijn voor diverse kandidaten.
Luister ook de andere afleveringen met Kristi Out
Hoe word ik als teamleider inclusiever?
Hoe word ik een werkgever van de toekomst?
Meer luisteren? Hier vind je alle afleveringen: