PodcastsBusinessWise Weekly

AI veranderde alles: hoe Monks zichzelf opnieuw heeft uitgevonden

Vanessa Hofland, Managing Director Monks Nederland Monks Nederland
Monks Nederland
Leestijd 2 minuten
Over de Expert:
vanessa hofland
Vanessa Hofland
Managing director van Monks Nederland
Tomas van den Nieuwendijk
Directeur bij Conclusion AI 360

De introductie van een eigen AI-toolset, huiswerk voor het personeel en wekelijkse trainingen: Vanessa Hofland van Monks vertelt in BusinessWise Weekly hoe het reclamebureau als een van de eerste bedrijven in Nederland AI volledig wist te integreren.

Bedrijven voelen de urgentie, maar handelen er nog weinig naar

Tomas van den Nieuwendijk Conclusion AI 360

Conclusion AI 360 deed onderzoek naar AI binnen bedrijven. Wat blijkt: meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven denkt AI goed toe te passen, maar slechts 15 procent heeft het goed geïntegreerd. „Bedrijven voelen de urgentie, maar handelen er nog weinig naar," zegt Van den Nieuwendijk. Wat kunnen bedrijven leren van Monks?

Lees ook: Hoe kon Walibi zo de mist in gaan? 'Als je een controversiële campagne wilt doen, moet je weten hoe je wilt reageren als het misgaat'

Bepaal je doel

Vanessa Hofland, Managing Director van Monks Nederland, legt uit hoe reclamebedrijf Monks AI volledig geïntegreerd heeft in alle processen, van marketingstrategie tot contentproductie en dataverzameling: „Wij zwemmen in AI," zegt ze. Door de eigen AI-toolset Monks Flow in te zetten, kunnen klanten campagnes nu sneller, goedkoper en consistent opzetten. Het begint met één vraag, zegt ze: „Wat is je doel? Wil je meer snelheid, meer consistentie of lagere kosten? Dat bepaalt wat AI voor je kan betekenen."

Van den Nieuwendijk ziet Monks' aanpak als een gids voor andere bedrijven. Toch blijft er werk aan de winkel. Veel bedrijven hebben hun data nog niet op orde, wat een sleutelvereiste is om AI optimaal in te zetten. Hij benadrukt dat bedrijven die achterblijven met AI niet alleen kansen mislopen, maar mogelijk ook hun relevantie verliezen. „Uit ons onderzoek blijkt dat een groot deel van de bedrijven denkt dat je binnen vijf jaar niet meer relevant bent zonder AI."

Lees ook: Een derde van de managers vreest banenverlies door AI en economische onzekerheid, maar: 'De mens is de held, AI is de cape die ze dragen'

V.l.n.r, Vanessa Hofland (Monks Nederland) met Olivier de Neve en Tomas van den Nieuwendijk (Conclusion AI 360). BusinessWise
BusinessWise

BusinessWise Weekly is een wekelijkse podcast waarin presentator Olivier de Neve je bijpraat over de actualiteit die ertoe doet op de werkvloer, bij het koffieapparaat en in de strategie-presentatie van volgende week. Samen met scherpe denkers uit het bedrijfsleven vertaalt hij het zakelijke nieuws naar concrete inzichten, duiding die verder gaat dan het persbericht en die ene LinkedIn-post. Elke vrijdag een nieuwe aflevering.

BusinessWise Weekly BusinessWise Weekly
BusinessWise Weekly

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: