PodcastsMove on Up

Suzan van Eeten (Rabobank): 'Ik kreeg de feedback: wie ben jij nou echt?'

Suzan van Eeten. Foto: BusinessWise Suzan van Eeten. Foto: BusinessWise
Suzan van Eeten. Foto: BusinessWise
Leestijd 5 minuten

Suzan van Eeten, hoofd Betalen en Sparen bij de Rabobank, heeft haar prioriteiten moeten verleggen. ,,Toen ik 1,5 jaar geleden voor deze baan tekende, dacht ik: het gaat over innovatie en producten. Nu gaat het over: hoe houden we het betalingsverkeer live?''

De verschuiving in haar werk werd confronterend duidelijk tijdens een vakantie in Spanje deze zomer, toen in heel Spanje en Portugal de stroom uitviel, vertelt ze in de podcast Move on Up. „Ik kreeg meteen van die noodscenario's in mijn hoofd, waarvan ik dacht: ja, hier ben ik bij de Rabobank continu mee bezig. Ik moet water gaan kopen, want als dit twee dagen duurt, dan hebben we water nodig. We hadden gelukkig wat cash mee, dus ik ben naar een klein winkeltje gegaan. Maar in veel winkels zijn geen ramen, dus het was pikkedonker daar. Met mijn telefoon heb ik gezocht naar water, wat eten en kaarsen. Ik heb drie kleine kinderen, moet wel voor mijn gezin zorgen op zo'n moment.''

De leiders van morgen hoor je nú, in Move on Up. Gerben van Driel gaat in gesprek met talenten uit het bedrijfsleven, met vernieuwers en durvers die het nu al anders doen. Ze delen hun visie op leiderschap, innovatie en persoonlijke groei en benoemen de uitdagingen van vandaag. Hoe maken zij het verschil voor een succesvolle toekomst?

Move on Up is elke dinsdag live te horen tussen 13.00 en 14.00 uur op New Business Radio, live te zien op BusinessWise.nl en daarna op je favoriete podcastkanaal te vinden.

Terug in Nederland werd ook dat onderdeel van het gesprek. Maar ze sprak ook met bankmedewerkers in Oekraïne om daar te horen wat hún ervaringen zijn. „Daar horen we: hoe krijg je cash in een gevaarlijk gebied in bankkantoren? En wat doet dat met je medewerkers? Zij betalen de medewerkers bijvoorbeeld dubbel voor het risico dat ze dan lopen.''

Hoewel continuïteit nu een belangrijk onderdeel van haar afdeling is, ligt de nadruk óók op innovatie. Op betalen via AI-agents bijvoorbeeld. Of op de overgang van iDEAL naar een nieuw internationaal merk: Wero.

Leiderschap & feedback

Van Eeten geeft leiding aan 800 mensen, maar dat ging niet zonder leermomenten. „Ik dacht eerst: leidinggeven, dat doe ik wel even. Maar het vraagt dat je luistert, tijd neemt en begrip toont." Een van haar grootste leermomenten kwam toen ze vlak voor kerst haar team via een e-mail informeerde over een nieuwe 24-uurs dienst. „Het team zei: 'Zoiets heeft heel veel impact op ons. Je kan zoiets niet zomaar over de schutting gooien. Net voor de kerst, net voor de vakantie.'" Ze schrok en organiseerde een paar sessies om weer bij elkaar te komen.

Lees ook: Nico van der Leur (ABN Amro): 'Ik besloot: ik ga gewoon de echte Nico laten zien, ook op mijn werk'

Dat soort ervaringen hebben haar leiderschapsstijl gevormd. „Ik geloof in coachend en dienend leiderschap. Ik stel eerder een vraag terug dan dat ik een antwoord geef." Dat kan irritant zijn, geeft ze toe. Ze merkt dat deze stijl ook niet altijd meer volstaat. „Ik merk dat mijn team nu zegt: 'Suzan, spreek je maar uit, want wij willen eigenlijk van jou horen of we links of rechts gaan. Dat hebben we ook nodig.'"

„Dat is best een worsteling," geeft ze toe. „Want ergens is het ook heel veilig om geen kleur te bekennen. Om gewoon goed te luisteren naar wat er gebeurt in je omgeving, om daar uit te vissen: oké, dan gaan we die kant op. Nu moet je je kop boven het maaiveld uitsteken en zeggen: 'Ik ben Suzan van Eeten en ik vind dat wij die kant op moeten gaan.'"

Ze praat erover, ook met een coach. „Leiderschap," concludeert ze, „vraagt om continu kritisch naar jezelf te kijken. Het vraagt er ook om dat je een aansprekend persoon bent. Dat mensen je geloven, dat mensen je graag volgen. Als ik niet kritisch naar mezelf kijk, kan ik met mijn oogkleppen op best wel ver komen, maar doet het uiteindelijk afbreuk aan mijn geloofwaardigheid."

Werk slim. Zorg dat je focus hebt op de dingen die ertoe doen

Suzan van Eeten Rabobank

'Werk slim'

Haar boodschap aan jonge professionals is duidelijk: „Werk slim. Zorg dat je focus hebt op de dingen die ertoe doen." Zelf leerde ze om geduld te hebben in haar carrière. „Doe maar rustig aan," is haar boodschap voor haar jongere zelf. „Relax. Je hebt nog heel veel jaren."

„Ik heb heel veel jobswitches gehad," legt ze uit, „en ik was continu bezig met: wat ga ik hierna doen?" Het ging ook hard in haar carrière: ze werkte pas twee jaar bij de bank toen ze betrokken bij het schrijven van de strategie voor de hele Rabobank. „Ik heb een aantal keer een echt een sponsor gehad die me een grote stap heeft toevertrouwd," zegt ze bescheiden. Hoe je daaraan komt? „Ik geloof er in dat je jezelf binnen een bedrijf op meerdere bedrijfsonderdelen af en toe moet laten zien. Bijvoorbeeld door aan grotere trajecten deel te nemen en dan op de juiste momenten iets goeds te zeggen. Dat helpt altijd."

Lees ook: Hedwig Sietsma (Fugro): 'Ik zou vrouwen willen oproepen om tenminste één vrouw in hun omgeving standaard op te hemelen bij collega's'

Suzan van Eeten (links) met Gerben van Driel. Foto: BusinessWise Suzan van Eeten (links) met Gerben van Driel. Foto: BusinessWise
Suzan van Eeten (links) met Gerben van Driel. Foto: BusinessWise

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: