Strategie

Chris Onsman van BridgeFund: 'Ideeën die je verder brengen? Bierviltje kan genoeg zijn'

 
Chris Onsman, brandmanager van Bridgefund. BridgeFund
BridgeFund
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Hoe zwengel je binnen een grote bedrijven innovatie aan? In 'De intrapreneur' praten we daar over met de mensen die het doen. Ditmaal is Chris Onsman van BridgeFund aan het woord: ,,Het is vooral belangrijk om de organisatie goed aan te voelen.''

Lees verder onder de advertentie

Chris Onsman werkt nu vier jaar bij BridgeFund waarbij hij al twee keer promotie maakte. Zijn ondernemersdrift wordt dan ook gezien en gewaardeerd binnen het bedrijf. Hij vertelt ons over hoe met de mindset van een ondernemer bij BridgeFund de rol van intrapeneur op zich neemt.

,,Het geluk bij BridgeFund is dat de organisatie 'ondernemen' door de aderen heeft stromen. Medewerkers krijgen veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Dat betekent wel dat je niet alleen maar ideeën moet hebben, maar ook moet kunnen laten zien hoe jouw ideeën bijdragen aan de organisatie. Afhankelijk van hoe ondernemend en flexibel de organisatie is, kan een idee op een bierviltje al genoeg zijn. Het is vooral belangrijk om de organisatie goed aan te voelen. Waar het bij menig bedrijf moeilijk is om hier ruimte voor te krijgen, zit deze vrijheid bij BridgeFund als geen ander in het DNA van de organisatie."

Wanneer je bij een organisatie aangenomen wordt, moet je ervan uitgaan dat er een vertrouwensbasis is

Ondernemers-DNA

Ondernemers-DNA in een bedrijf is fijn. Maar je moet natuurlijk ook zelf uit het juiste hout gesneden zijn en kansen pakken. ,,Wanneer je bij een organisatie aangenomen wordt, moet je ervan uitgaan dat er een vertrouwensbasis is. Je bent aangenomen om waarde toe te voegen aan de organisatie en je voegt iets toe wat tot nu toe ontbrak. Uiteindelijk is het aan jou om dit te laten zien met goed onderbouwde argumenten van je plannen. Zorg vooral dat je een begin kan maken, maak het niet meteen te ingewikkeld of onhaalbaar. Zo kan je stap voor stap laten zien dat jouw plannen meerwaarde hebben. Daarnaast is het ook verstandig om een team aan collega's te verzamelen die baat hebben bij jouw ideeën'', aldus Onsman.

De vrijheid om aan iets te bouwen waar je in gelooft

Over welke eigenschappen moet een goede intrapeneur beschikken, volgens de brandmanager van BridgeFund? ,,Aanstekelijk enthousiasme, goede communicatieskills en begrip voor de agenda van het management in de organisatie. Hoe kun je ze ontlasten of juist iets bieden wat hen ook verder helpt? Geen trucjes, maar oprechte verbetering."

Lees verder onder de advertentie

Onsman spreekt over het intrapeneurschap met volle overtuiging en enthousiasme. Op de vraag waarom hij er met zoveel vuur over kan vertellen: ,,Het gaat om de vrijheid om aan iets te bouwen waar jij in gelooft en wat heel dicht bij je staat. Hoe dichterbij het staat, hoe meer invloed je erop hebt en hoe trotser je bent als het succesvol wordt."

Bij sommige ondernemingen is de oprichter ook de creatieve aanjager van het merk. Maar dit komt weinig voor

Voor hem is het voorbeeld van zo'n project dat dicht bij hem staat en dat hij graag realiseert een merkcampagne die aan alle kanten klopt en als schoolvoorbeeld gebruikt kan worden van hoe branding zou moeten werken. Het is nog niet gelukt dit schoolvoorbeeld van een campagne op poten te zetten (met de nadruk op nog), mede door de uitdagingen die een snelgroeiende organisatie als BridgeFund heeft. maar dat betekent niet dat deze niet op zijn verlanglijstje staat. Onsman: ,,Geen dag is hetzelfde en de prioriteiten stapelen zich snel op. Het kan daarom soms een uitdaging zijn om de volle focus te houden op een project als er tegelijkertijd andere belangrijke zaken spelen. Helemaal zoiets complex als een goed doordachte merkcampagne."

Effie Award voor merkcampagne

Wat al wel gelukt is, is het winnen van een Effie Award voor de merkcampagne van Bridgefund van bijna drie jaar geleden. Dat is een prestigieuze internationale vakprijs voor de markering- en reclamebranche. ,,Dat was een spannende eerste keer dat we dit deden en om te zien dat deze campagne boven verwachting heeft gescoord, is geweldig."

Onsman is blij met zijn innovatieve rol binnen Bridgefund en zou deze niet zo snel verruilen om zelfstandig te ondernemen. ,,Bij sommige ondernemingen is de oprichter ook de creatieve aanjager van het merk. Maar dit komt weinig voor. Bij BridgeFund kan ik de creatieve aanjager zijn van het merk zonder me druk te hoeven maken over andere facetten van de organisatie zoals de operatie of het managen van teams. Hierdoor ervaar ik, naar mijn mening, de lusten en niet de lasten."

Lees verder onder de advertentie

BridgeFund is een online platform waarbij ondernemers aan de ene kant geld beschikbaar stellen aan het platform in ruil voor rendement en ondernemers aan de andere kant dit geld kunnen lenen om te investeren.