Strategie

Uitstootvrije mobiliteit: hoe gaat Europese Commissie de auto-industrie redden?

Foto: Jens Meyer Foto: Jens Meyer/AP.
Foto: Jens Meyer/AP.
Leestijd 3 minuten

Brussel stelt zich bovendien 'flexibeler' op rondom het halen van de CO₂-doelstellingen van dit jaar, meldt Euronews. De Europese Commissie heeft een actieplan aangekondigd om de toegang van de Europese auto-industrie tot belangrijke strategische technologieën, zoals batterijen, software en autonoom rijden, te ondersteunen en tegelijkertijd de regeldruk te verminderen.

Innovatie en ondersteuning voor duurzame mobiliteit in de Europese auto-industrie

Apostolos Tzitzikostas, commissaris voor Duurzaam Transport en Toerisme, presenteerde het plan. Het omvat vijf vlaggenschipinitiatieven om de noodlijdende auto-industrie te ondersteunen. Deze sector draagt 7 procent bij aan het BBP van de EU en biedt werk aan ongeveer 14 miljoen mensen in de hele unie. De autosector ondervindt moeilijkheden vanwege risico's in de toeleveringsketen, hoge energiekosten en een te grote afhankelijkheid van kritieke leveringen.

LEES OOK: Verplichte rapportage (CSRD) duurzaamheid: zijn bedrijven én accountants er klaar voor?

Om te zorgen voor een stabiele en concurrerende toeleveringsketen voor batterijgrondstoffen, heeft de Europese Commissie een fonds van 1,8 miljard euro opgericht. Dit fonds is essentieel voor de transitie naar emissievrije voertuigen. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen benadrukte de promotie van binnenlandse productie om strategische afhankelijkheden te vermijden, met name voor batterijproductie.

Daarnaast streeft de Commissie ernaar om Europese autofabrikanten marktleiders te maken in AI-gestuurde, verbonden en geautomatiseerde voertuigen, en heeft hiervoor 1 miljard euro aan financiering toegezegd voor 2025-2027. Verder is er 570 miljoen euro bestemd voor de aanleg van oplaadpunten. Het actieplan ondersteunt ook het bij- en omscholen van werknemers en biedt extra steun aan het MKB.

We zullen binnenlandse productie promoten om strategische afhankelijkheden te vermijden, vooral voor de productie van batterijen

Ursula von der Leyen Europese Commissie

De Europese Commissie houdt vast aan haar emissiedoelstellingen voor schone mobiliteit voor 2025, 2030 en 2035, waarbij vanaf 2035 alleen emissievrije voertuigen mogen worden geproduceerd. Ursula von der Leyen kondigde een flexibele aanpak aan, waardoor autofabrikanten drie jaar de tijd krijgen om hun emissielimieten te halen door prestaties voor 2025-2027 te middelen. Daarnaast worden de CO2-emissieregels al in 2025 herzien en is er een nieuw voorstel om bedrijfsvoertuigen te vergroenen, die 60 procent van de nieuwe registraties uitmaken.

Europese mobiliteit: India mogelijke partner voor handelsakkoorden

Europese autofabrikanten staan voor uitdagingen door een dreigend 25 procent handelstarief van de Verenigde Staten en concurrentie uit China. Om positie te behouden, belooft de Commissie maatregelen zoals anti-subsidieregels en vrijhandelsovereenkomsten. India wordt genoemd als mogelijke partner voor handelsakkoorden om een gelijk speelveld te creëren.

We betreuren het dat de CO2-limieten van Europa voor 2025 zijn verzwakt

E-Mobility Europe

De reacties op het actieplan zijn gemengd. De ACEA verwelkomt het plan deels, maar mist belangrijke elementen zoals acties om infrastructuur te versterken en kosten te verlagen. ACEA directeur-generaal Sigrid de Vries vindt de flexibiliteit voor CO2-doelstellingen een goede stap, mits er ook maatregelen voor vraag en oplaadinfrastructuur worden genomen. E-Mobility Europe uit zorgen over verzwakte CO2-limieten die de EV-verkoop en investeringen kunnen schaden. ChargeUp Europe benadrukt dat, ondanks verwarrende flexibiliteiten, de EV-laadinfrastructuur groeit en betere oplaadervaringen biedt.

Lange wachttijd voor toegang tot elektriciteitsnet

Het grootste probleem met nieuwe laadinfrastructuur is de lange wachttijd voor toegang tot het elektriciteitsnet, wat maanden tot jaren kan duren. Daarop zal Brussel aanbevelingen publiceren om deze wachttijden te verkorten. Ook onderzoekt de Commissie of het verplicht moet worden voor lidstaten om deze eisen als topprioriteit te stellen, voor snellere vergunningverlening.

LEES OOK: Gaan EU-plannen voor schonere industrie slagen? 'Juist nu ligt er een gouden kans'

LEES OOK: 9 vragen, 9 antwoorden over de importheffingen van Donald Trump

Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox. Meld je nu gratis aan: