Strategie

Jort de Vries van Insify: 'Ik heb geleerd dat je een idee nooit op gevoel moet afschieten'

Jort de Vries Underpromise
Underpromise
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Live-visuals maken voor artiesten. Dat was ooit de droom van Jort de Vries. Zoals Tarik Barri, ook uit Nederland, dat voor de Engelse band Radiohead doet. Inmiddels droomt de Vries vooral van verzekeringen voor ondernemers. En dat is allesbehalve een nachtmerrie voor hem. De Vries heeft van Blendle, zijn vorige werkgever, geleerd dat er niks leukers is dan vernieuwende concepten bedenken. Met Blendle bracht hij ook vernieuwing door als designer Nederlandse kranten en tijdschriften beter te digitaliseren dan dat de uitgeverijen dat op dat moment zelf deden.

Gevaarlijke aannames

Bij Insify krijgt de Vries ook alle kans om te ondernemen De Vries: ,,We werken stap voor stap toe naar ons doel om ondernemers financieel compleet te kunnen ontzorgen voor de risico's die ze lopen. Die stip op de horizon staat, en in de praktijk zijn we continu aan het kijken welke stappen we vandaag en morgen moeten nemen om steeds een beetje dichter bij die stip te komen. Dat werkt voor mij alleen als ik een dag blok en in alle rust kan nadenken. Een goed idee uitwerken gaat niet in steeds een half uurtje tussendoor."

,,Daarom organiseren we ook een paar keer per jaar hackathons. We werken dan in samenstellingen die normaal gesproken geen team vormen en dat levert vaak toffe dingen op. De beste ideeën en plannen krijgen alle ruimte om verder uitgewerkt te worden. We lanceren onze concepten pas nadat we onze ideeën op basis van data en gesprekken met klanten hebben gecheckt. Ik heb geleerd dat je een idee nooit op gevoel moet afschieten, maar dat je met data moet onderzoeken of iets kansrijk is. ,,Aannames kunnen gevaarlijk zijn: meestal zit je er naast."

Ruimte binnen de lijntjes

Binnen Insify kan er veel, maar zijn ze tegelijkertijd ook gebonden aan strenge regels. De Vries: ,,We vallen onder toezicht van AFM, de Nederlandse gedragstoezichthouder op de financiële markten. Door onze execution-only setup in Nederland mogen we bijvoorbeeld geen advies geven aan mensen die een verzekering willen afsluiten. We moeten dus enerzijds binnen de lijntjes kleuren, maar anderzijds, op de onderdelen waar dat kan, op zoek naar de ruimte binnen die lijntjes. Wat wél kan is bijvoorbeeld ondernemers inzicht geven en op weg helpen op basis van data.

We zien in Nederland dat de arbeidsongeschiktheidsverzekering eigenlijk de verzekering is die de meeste zzp'ers wel willen, maar niet afsluiten omdat het veel gedoe is en te duur is. We vinden dat dit echt moet veranderen, want de impact op jezelf (en op je gezin) is enorm als je langere tijd zonder inkomen zit als ondernemer. Ik ben zelf ook freelancer geweest, en ik verbaasde me er altijd over hoe weinig mensen zo'n verzekering hadden afgesloten."

Lees verder onder de advertentie

,,Ik heb geleerd dat je een idee nooit op gevoel moet afschieten, maar dat je met data moet onderzoeken of iets kansrijk is”

Jort de Vries

,,Tijdens mijn werkzaamheden voor Blendle was ik geraakt door het ongeluk van Lars en een paar jaar later Ydwer. In mijn vrije tijd was ik namelijk ook vaak aan het kitesurfen of mountainbiken, net als zij, en met de komst van mijn eerste zoontje groeide het gevoel van financiële verantwoordelijkheid. Waarom was er om me heen bijna niemand verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid? Ik voelde me daar echt alleen in staan. Mede dankzij deze struggle kwam Insify tot stand met als missie om de drempel om verzekerd te zijn tegen onder andere arbeidsongeschiktheid drastisch te verlagen door het een stuk betaalbaarder en makkelijker te maken (volledig online en meteen de volgende dag verzekerd). We kunnen met Insify niet voorkomen dat ondernemers ziek worden of ongelukken krijgen, maar hopelijk wel voor meer freelancers de financiële zorgen wegnemen als zoiets gebeurt.

Op dit moment werken er zestig mensen bij Insify. Binnen een bedrijf dat zo snel groeit, wil de Vries het intrapreneurschap bewaken: ,,Dat kan bijvoorbeeld met zelfsturende teams binnen het bedrijf." Samen willen ze de online verzekeraar van de toekomst zijn voor ondernemers. Dit door hen inzicht te geven in hun persoonlijke en zakelijke situatie, welke risico's dat met zich meebrengt en welke oplossingen daarvoor bestaan. Zowel voor hun situatie vandaag als voor die van morgen.

,,Om dat te realiseren doe ik zoveel mogelijk inspiratie op bij andere sectoren. Een oud-huisgenoot van mij is nu bijvoorbeeld bezig met AI binnen recruitment. De stappen die hij maakt zijn voor ons mogelijk ook interessant. Ook zie ik nog veel kansen binnen e-commerce: manieren bedenken en uitwerken om de drempel om verzekerd te zijn nog lager te maken. Ik wil echt dat mensen met een paar klikken hun verzekering kunnen regelen."

Hacker mentaliteit

Aan ideeën geen gebrek binnen Insify, maar hoe worden de juiste ideeën voor het juiste moment gekozen? De Vries: ,,Per kwartaal kiezen we een aantal ideeën uit, en kijken we naar de impact die dat idee kan hebben, en de tijd en moeite die er in gaat zitten. Van alle ideeën wordt een businesscase gemaakt. Dat doen we heel beknopt. Vervolgens pitchen we de ideeën en laten we onze hacker mentaliteit erop los. Zo kun je in een korte tijd op een slimme manier echt iets moois voor elkaar krijgen."