HR

Deze drie woorden houden mbo'ers weg van veel banen, maar gemeenteraadslid grijpt in

Almere gaat de term 'hbo-denkniveau' schrappen uit vacatures. Op de foto: PvdA-raadslid Aya Selman Almere gaat de term ‘hbo-denkniveau’ schrappen uit vacatures. Op de foto PvdA-raadslid Aya Selman. Foto: De Stentor/Ron Baltus.
Almere gaat de term 'hbo-denkniveau' schrappen uit vacatures. Op de foto PvdA-raadslid Aya Selman. Foto: De Stentor/Ron Baltus.
Leestijd 4 minuten
Over de Expert:
nicol tadema
Nicol Tadema
Spreker, trainer en auteur over de kracht van invloed

Onderaan dit artikel tips voor dé perfecte vacaturetekst, door arbeidsmarktcommunicatie-expert Nicol Tadema.

'Hbo-denkniveau'. Kijk op een aantal vacaturewebsites en je ziet de term regelmatig voorbijkomen. Onterecht, zegt PvdA-raadslid Aya Selman (Almere), in de Stentor. „Je sluit hiermee onnodig mbo'ers uit die ook prima deze baan aankunnen." Selman wil daarom dat in vacatureteksten van de gemeente Almere de term niet meer wordt gebruikt. „Het zorgt voor een drempel. Dan zou je heel veel lef moeten hebben om te solliciteren." Selman kan het weten: als oud-mbo'er hoorde ze van veel mensen dat juist die drempel er is om te solliciteren bij een gemeente als Almere.

'Een term als hbo-denkniveau is uit de lucht gegrepen'

Maar wat is dat eigenlijk, hbo-denkniveau? Selman kan het niet zeggen. „Het is uit de lucht gegrepen. Het heeft wat mij betreft geen toegevoegde waarde." Onderwijsinnovator Johan van Aalst heeft wel een idee. „Het komt er vooral op neer dat mensen met hbo-niveau in staat zijn om zelfstandig en leidinggevend te handelen, waar mbo-niveau veel meer uitvoerend is."

Ook Van Aalst vindt dat de situatie van mbo'ers in het werkveld beter kan. „In sommige sectoren komen de mensen die daar de leiding hebben uit een hbo-bubbel. Die mensen zoeken heel erg in hun eigen bubbel en hebben daardoor een blinde vlek voor het talent dat van het mbo afkomt."

Lees ook - Niet januari, maar september populairste maand om te solliciteren: 'Eigenlijk is het net als met goede voornemens'

Term schrappen uit vacatures

In Almere gaat het in de toekomst in ieder geval anders. Raadslid Selman diende eerder een voorstel in om de term te schrappen uit gemeentelijke vacatures. Met succes. Wethouder Kees Ahles: „Dit sluit aan bij de koers die we varen. Werven op basis van kennis, in plaats van diploma's. Ik voer het graag uit."

(tekst: Jesse Walter/de Stentor)

Beluister hieronder de Hoe word ik-podcast met expert Nicol Tadema als studiogast: hoe word ik een vacatureteksttopper?

De ideale lengte van een vacaturetekst

Maar: sowieso kunnen veel vacatureteksten beter. Alleen de lengte al, stelt expert arbeidsmarktcommunicatie Nicol Tadema: „Houd het zo kort mogelijk, maar zo lang als nodig." Oftewel: vermeld wat belangrijk is voor deze wervingsfase, maar wees niet bang om informatie achter te laten voor een later stadium. Uit haar onderzoek blijkt dat de gemiddelde vacaturetekst veel te lang is (699 woorden), waarbij vooral de overheid een uitschieter is met teksten van meer dan 1.200 woorden. „Het ideale gemiddelde ligt rond de 480 woorden, afhankelijk van de doelgroep, voor een optimale balans tussen informatiedichtheid en leesbaarheid."

Dit zijn tips voor dé perfecte vacaturetekst, door Nicol Tadema:

Wat je absoluut níét moet doen

'Marktconform'
„Is iemand hier ooit enthousiast van geworden? Vermeld het salaris gewoon. Dit kan je de respons op je sollicitatie met 60 procent verhogen én de kwaliteit van je kandidaten verbeteren."

'Hybride'
„Het is vakjargon. Ik dacht vroeger aan een hybride auto toen ik het woord hoorde." Gebruik in plaats daarvan duidelijke taal en geef exacte verwachtingen: „Je mag één dag per week thuiswerken." „We verwachten je op kantoor op maandag—de rest van de week kies je zelf."

Clichés zoals 'Work hard, play hard' of 'Passie voor...'
„Een financieel analist heeft geen 'passie voor cijfers.' Dit soort holle frasen zorgen eerder voor afkeer dan aantrekkingskracht."

De tafeltennistafel
„Tafeltennistafels zijn een cliché zonder context. Maar als ze écht een cultuur onderdeel zijn—zoals keiharde competitie met humor—kun je het benoemen. Authentieke verhalen werken beter dan oppervlakkige frasen."

Wat moet er wél in?

De werksfeer
„Vertel hoe het is om ergens te werken. Mensen kiezen vaak voor een nieuwe baan vanwege salaris én werksfeer. Maak die voelbaar in je tekst."

Met wie ga je werken?
Kandidaten vinden het belangrijk om te weten wie hun teamleden worden. Geef details, bij voorkeur met persoonlijke verhalen of een storytelling-stijl.

Maak werk én cultuur tastbaar
Beschrijf duidelijk hoe een typische werkdag gaat. Dat werkt vooral bij functies zoals caissières en andere face-to-face rollen. „Voeg bijvoorbeeld een leuk verhaal toe: 'Vrijdag komt klant Piet langs voor zijn koffievoorraad en blijft altijd een praatje maken.' Dit maakt de tekst direct levendiger."

Nicol Tadema Arbeidsmarktcommunicatie-expert Nicol Tadema
Arbeidsmarktcommunicatie-expert Nicol Tadema