Dit artikel is geschreven op basis van onze veelbeluisterde podcastserie Mevrouw de Baas: drie vrouwelijke CMO's in gesprek over leiderschap, diversiteit, duurzaamheid en ethisch ondernemen. Onze studiogasten: Stefanie van Rootselaar (Brand New Day), Margriet de Kroon (dating app Inner Circle) en Susanne Damen (AGU).
Of de drie vrouwelijke CMO's bij ons aan tafel zichzelf zien als een typische 'mevrouw de baas'? Stefanie van Rootselaar (Brand New Day) trapt af: ,,Ik ben geen typische baas. Ik hou niet van hiërarchie. Vertrouwen en verantwoordelijkheid geven staat bij mij voorop. Iedereen mag altijd bij me terecht." Susanne Damen (AGU): ,,Wij zijn misschien minder alpha dan mannen. Empathie en het in hun kracht zetten van mensen zijn voor mij belangrijk. Maar als enige vrouw in het managementteam moet je wel je mannetje staan. Je moet zeggen wat je denkt, direct je mening geven. Vrouwen denken soms: ik kom er later wel op terug, maar dat werkt niet tussen de mannen."
Margriet de Kroon (Inner Circle) sluit zich hierbij aan, maar wijst op een bredere verantwoordelijkheid: ,,Het probleem ligt niet alleen bij vrouwen die zich laten ondersneeuwen, maar ook bij mannen die dit toestaan. Ik vind het jammer dat vrouwen dan maar harder moeten schreeuwen om er tussen te komen. Ik vind het aan mannen in hoge posities om meer te luisteren naar vrouwen."
LUISTER OOK de podcast 'Hoe word ik': Kristi Out legt uit hoe je als teamleider inclusiever wordt.
Het nieuwe leiderschap: meer vrouwelijke energie
Volgens Stefanie sluit het huidige leiderschap vaak niet aan bij de behoeften van werknemers. ,,Meer vrouwelijke energie in leiderschap is nodig. Niet directief bepalen, maar mensen meenemen in het waarom. En ook de meningen van anderen daarin meenemen. Meer empathie speelt daarbij een rol. Susanne vult aan: ,,Net als mensen fouten durven laten maken. Ik zeg altijd: val maar een keer, leer ervan, en ga weer door."
'Ik ben de enige vrouw in het managementteam'
Hoewel ze zelf een voorbeeld zijn van vrouwelijke leiders, geven de drie CMO's aan dat er nog een lange weg te gaan is. Margriet: ,,Ik ben de enige vrouw in het managementteam bij Inner Circle. In marketing zie je veel vrouwen, maar in hogere functies is dat anders. Dat geldt vooral voor grote bedrijven waar managementlagen vaak uit witte mannen bestaan. Dat vind ik zorgelijk."
De fietsindustrie is nog een witte mannensport, en dat weerspiegelt zich in ons personeelsbestand
Susanne Damen
Diversiteit in de top
Stefanie stelt dat dit ook in de financiële sector een uitdaging is. ,,Bij Brand New Day zijn er meer mannen dan vrouwen aan de top, maar ik zie wel dat steeds meer vrouwen zich in de sector wagen." Susanne, werkzaam in de fietskledingindustrie, voegt toe: ,,Bij AGU is 24 procent vrouw, maar ik ben ook de enige vrouw in het managementteam. De fietsindustrie is nog een witte mannensport, en dat weerspiegelt zich in ons personeelsbestand. We werken eraan om meer diversiteit te brengen, niet alleen in gender, maar ook in afkomst. Diversiteit is cruciaal. We hebben onlangs iemand uit Zuid-Afrika aangenomen, wat bijdraagt aan de internationalisatie van ons team. Inclusiviteit gaat ook over verschillende perspectieven, culturele achtergronden en werkervaringen."
De drie voelen de verantwoordelijkheid om diversiteit te bevorderen. Stefanie: ,,Bij Brand New Day werken we aan initiatieven om ons te positioneren als aantrekkelijke werkgever voor vrouwen. Daarnaast geven we voorlichting in vrouwennetwerken over het belang van pensioenopbouw. Die verantwoordelijkheid voel ik en neem ik graag."
LEES OOK Gen Z op de werkvloer: 'Er is veel wat ik echt beter kan dan mensen met meer senioriteit'
Maatschappelijke verantwoordelijkheid: uitdaging en kans
Wanneer het gesprek verschuift naar maatschappelijke verantwoordelijkheid, blijkt dat elk bedrijf zijn eigen uitdagingen heeft. Bij Inner Circle gaat het om ethiek in de datingwereld. Margriet legt uit: ,,Er is altijd discussie over de intenties van datingapps. Willen ze mensen echt bij elkaar brengen, of houden ze gebruikers zo lang mogelijk op de app? Een van onze KPI's is het aantal get-togethers van mensen. Dan zijn ze in feite van de app af. Het is mooi om dat als doelstelling te hebben. Dat staat eigenlijk haaks op de omzetdoelen, maar we vinden oprechtheid belangrijk. Over dat spanningsveld hebben we het vaak met elkaar. Wij positioneren ons daarom meer als een community, waar meer te halen is dan alleen daten. Bijvoorbeeld omdat er goede content te vinden is of er toffe feesten worden georganiseerd."
Bijkomende verantwoordelijkheid is veiligheid. Margriet: ,,In een van onze focuslanden Brazilië werken we samen met de politie om gebruikers te beschermen tegen bendes die via datingapps slachtoffers lokken. We waarschuwen onze gebruikers voor situaties die te mooi lijken om waar te zijn."
Bij Brand New Day draait maatschappelijke verantwoordelijkheid om financiële transparantie. Stefanie legt uit: ,,Na de woekerpolis-affaire is onze missie om eerlijke producten te bieden tegen eerlijke prijzen. We vinden dat er meer voorlichting moet komen over financiële fitheid. Mensen weten vaak niet hoe belangrijk het is om na te denken over hun financiële toekomst en hun pensioen. De overheid en het onderwijs pakken onvoldoende die verantwoordelijkheid voor de voorlichting over financiële fitheid en hoe je met geld om moet gaan. Er zouden eigenlijk Postbus 51-spotjes voor moeten zijn."
Susanne bespreekt de kledingindustrie, een van de meest vervuilende sectoren: ,,Bij AGU werken we aan duurzaamheid. We produceren zoveel mogelijk in Europa en gebruiken gerecyclede materialen. Maar het gaat ook om verpakkingen en de logistiek. We hebben een roadmap tot 2030 om onze impact te minimaliseren. Het is een uitdaging om klanten bewust te maken van duurzame keuzes. Maar door transparant te communiceren over onze productieketen, hopen we een voorbeeld te stellen."
Marketing en ethisch handelen
Ethisch handelen is volgens alle drie de hoeksteen van succesvol leiderschap. Stefanie: ,,Bij Brand New Day draait alles om transparantie. Bij onze oprichting zijn we brutaal geweest in onze marketing. Bij ons krijg je eerlijke producten tegen een eerlijke prijs. Klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat we niet beleggen in onethische sectoren zoals tabak of wapens." Margriet ziet een bredere verantwoordelijkheid voor CMO's: ,,Als we onrecht signaleren, of dat nu diversiteit, veiligheid of gedrag op de werkvloer betreft, moeten we ingrijpen. Als enige vrouw in de board voel ik me vaak een stem voor anderen."
Susanne en Stefanie herkennen dit. Stefanie: ,,Vrouwen gaan makkelijker naar vrouwen toe met dit soort kwesties. Dat schept een extra verantwoordelijkheid voor ons als vrouwelijke leiders." Susanne: ,,Het gaat erom dat je als leider principes hebt en daar ook naar handelt. Alleen zo kun je echt een verschil maken."
LEES OOK ken je de Generatie Beta al? (2025-2039)
Leiderschap stopt niet bij de bedrijfsmuren
Het gesprek met Stefanie, Margriet en Susanne laat zien dat vrouwelijk leiderschap verder gaat dan zakelijke doelstellingen. Empathie, diversiteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid staan centraal in hun aanpak. Of het nu gaat om het stimuleren van pensioenbewustzijn, het waarborgen van veiligheid op datingapps of het verduurzamen van de kledingindustrie, deze vrouwen maken het verschil. Hun boodschap is helder: leiderschap in de 21e eeuw vraagt om integriteit, inclusiviteit en impact. Ook benadrukken de ndrie dat leiderschap niet stopt bij de bedrijfsmuren. Het inspireren van anderen, het creëren van kansen voor diverse talenten en het bijdragen aan maatschappelijke thema's zoals duurzaamheid en gelijkheid zijn essentiële onderdelen van hun visie.
In de podcastserie Mevrouw de Baas van BusinessWise gaan de CMO's Stefanie van Rootselaar (Brand New Day), Margriet de Kroon (dating app Inner Circle) en Susanne Damen (AGU) met elkaar in gesprek over uiteenlopende thema's. Beluister hier aflevering 1 van seizoen 2. Presentatie: Fabienne de Vries.
Meer BusinessWise? Onze Weekly!
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!