Jelke Schippers richtte in 2011 IT-bedrijf Smartshore op in Ludhiana (Punjab), India. Het bedrijf zit heeft ook een kantoor in Panjim (Goa). Het hoofdkantoor van Smartshore is gevestigd in Utrecht. Vanuit dit best of both worlds-principe bouwt Smartshore complexe maatwerksoftware voor Europese klanten. De locaties zijn zeer bewust gekozen. Het is namelijk een bijzondere arbeidsvoorwaarde voor Indiaas IT-personeel om dichtbij huis te werken. Ook op andere manieren wil Schippers een goede werkgever zijn. Met succes.
Als werknemer stoorde Schippers zich nooit aan arbeidsvoorwaarden, simpelweg omdat hij nog nooit een werkgever heeft gehad. De rasondernemer begon al op zijn vijftiende een social mediaplatform. Op het hoogtepunt had het medium 600.000 gebruikers maar het legde het af tegen Hyves, ondanks dat het eerder bestond. Zijn studie Industrial Design aan de TU Eindhoven was een logische basis voor een bedrijf dat consumentenelektronica ontwerpt in het luxesegment. De kredietcrisis zat in de weg. Hij bedacht: 'Wat kan ik goed? Wat vind ik leuk?' ,,Ik hou van reizen en softwaredevelopment. Daarom ben ik Smartshore gestart." Zijn managementmaster aan Nyenrode gaf de nodige theoretische bagage.
Ik scheid werk en privé niet. Het is zo’n groot deel van je leven. Elke dag van je leven moet leuk zijn
Privéleven tijdens kantooruren
Schippers doet wat hij leuk vindt, met inmiddels tachtig medewerkers; twintig in Nederland en zestig in India. ,,Ik scheid werk en privé niet. Het is zo'n groot deel van je leven. Elke dag van je leven moet leuk zijn. Werk is daar groot onderdeel van."
Hij vervolgt: ,,Veel werkgevers doen alsof het privéleven van hun medewerkers niet bestaat tijdens kantooruren. Maar bij ons werken mensen met kinderen, er zijn weleens familieleden ziek, soms overlijden er mensen. Zulke privésituaties spelen door tijdens werkuren. Ik denk dat je daar als werkgever iets mee moet; wij willen dat niet negeren." Een voorbeeld: ,,Laatst moest de vader van een medewerker naar het ziekenhuis. Daardoor zou er veel op de schouders van de medewerker terechtkomen. Dat is lastig combineren met werk, dus regelden we thuishulp"
Maar waarom is Smartshore nou gevestigd in India? Veel Europese bedrijven besteden hun IT-werkzaamheden uit aan India. Vaak gebeurt dat uit het zicht; we denken er niet over na op welke manier deze medewerkers gemotiveerd zijn, vertelt Schippers. Maar vervolgens klagen we er wel over dat de development-teams in India niet goed werken. ,,Als je daar wel naar kijkt, zoals wij zoveel mogelijk doen, behaal je veel betere resultaten."
Onbekende stad
De grote IT integrators in India zetten medewerkers normaal duizend kilometer van huis aan het werk, ver weg van hun familie. ,,Dat is sociale ontwrichting, helemaal voor een Indiër. De mensen zitten er voor het geld, missen hun familie en willen het liefste na een paar jaar weer naar huis." Smartshore doet dat juist heel anders. ,,Onze vestigingen zitten in middelgrote Indiase steden heel dicht bij waar de medewerkers vandaan komen. Dat is uniek voor Indiase begrippen: voor een internationaal bedrijf kunnen werken terwijl je niet dicht bij een van de bekende grote IT-steden woont."
De ondernemer koos er dus bewust voor om het bedrijf niet in een 'IT-hub' als Bangalore, Hyderabad of Chennai te vestigen. ,,Wanneer medewerkers ver van hun familie vandaan wonen en werken, leidt dat tot niet betrokken collega's. Hierdoor zou het personeelsverloop hoog zijn. Dat is killing voor de kwaliteit."
Onze projecten zijn uitdagender, we hebben een modern kantoor, een normale 40-urige werkweek en we zetten onze medewerkers echt op één
Geen kansen op een interessante baan in de IT
Schippers kwam via via in contact met mensen uit Ludhiana, waar voldoende IT-talent woont maar geen kansen biedt op een interessante baan in de IT. Want Ludhiana is voor Indiase maatstaven misschien een kleine stad; er wonen nog altijd bijna twee miljoen mensen. En in deze miljoenenstad is Smartshore nog altijd het enige buitenlandse IT-bedrijf. Er zijn wel enkele Indiase IT-bedrijven, maar lokale developers werken volgens hem veel liever voor Smartshore. ,,Onze projecten zijn uitdagender, we hebben een modern kantoor, een normale 40-urige werkweek en we zetten onze medewerkers echt op één."
Bovendien betaalt Smartshore een stuk beter dan de lokale IT-bedrijven. ,,De developers die bij ons werken, zijn heel blij mee met onze arbeidsvoorwaarden én het feit dat ze dichtbij 'huis' kunnen werken. Hierdoor kunnen zij ook langetermijnplannen maken en bijvoorbeeld een gezin stichten dichtbij hun familie. Het personeelsverloop is hierdoor lager dan vijf procent, terwijl tussen de twintig en dertig procent gangbaar is in de IT-industrie in India. We kunnen de mensen lang trainen en in ze investeren. Ze doen daardoor veel ervaring op met onze Nederlandse klanten. Het lage verloop en continuïteit leiden tot goed getrainde medewerkers die goed op elkaar zijn ingewerkt en vaak al jaren ervaring hebben met onze Nederlandse klanten."
Het is de kern van het bedrijf eigenlijk; het opbouwen en vasthouden van kennis
Succesfactor van Smartshore
Het lage personeelsverloop is misschien wel dé succesfactor van Smartshore. ,,We zitten in een kennisintensieve en specifieke business. Als de mensen die we opleiden weglopen, is dat niet te doen. Je wilt kennis opbouwen en houden. Het feit dat onze medewerkers blijven, levert dus continuïteit op. Sommige systemen zijn zeven of acht jaar oud. De oorspronkelijke developers daarvan werken nog steeds bij ons! Dat is een enorm voordeel voor onze klanten. Het is de kern van het bedrijf eigenlijk; het opbouwen en vasthouden van kennis. Qua businesscase is het dus ook een no-brainer." Wat heeft het gekost om deze huisvesting dichtbij huis voor de medewerkers op te zetten? ,,Vooral veel organisatie. Logistiek is het lastig als collega's uit Nederland die kant op moeten. We hebben twee eigen internetlijnen laten aanleggen."
Vanuit Nederland biedt Smartshore Scrum Masters, Software Architecten en UX Designers. De wijze waarop het bedrijf is georganiseerd, de efficiënt werkende ingewerkte teams gecombineerd met transparantie, meetbaarheid en voorspelbaarheid maken dat Smartshore niet alleen jarenlange partnerschappen heeft met partijen als CM.com, Het Rode Kruis en RD.nl, maar ook jaarlijks met 20 procent groeit. ,,Als team hebben we een ijzersterk track record. Daar ben ik trots op."
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week en het laatste nieuws over Studio BusinessWise. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!