Podcasts

Storytelling: Ronald van der Aart over het vertellen van een goed verhaal

Leestijd 3 minuten
Over de Expert:

Communicatie-expert Ronald van der Aart schijnt zijn licht op een essentiële vaardigheid: storytelling. Hoe word je effectief én authentiek in het vertellen van je verhaal, zonder te vervallen in saaiheid of overdrijving?

Van der Aart (tevens presentator van de Onder Embargo-podcast) deelt een paar onmisbare lessen:

Begin bij het einde: wat wil je bereiken?

De allereerste stap, zegt Van der Aart, is altijd bedenken wat je wilt dat het publiek na afloop denkt, voelt of doet. „Wat moet beklijven?" Begin niet blind met vertellen, maar werk je verhaal uit met het einddoel voor ogen. „Een goede call to action, een heldere afsluiter of inspirerende vraag kan het verschil maken." Dit helpt je bij het ordenen van je verhaal én zorgt dat je boodschap blijft hangen.

Ken je publiek – en spreek hun taal

Het tweede, misschien wel het belangrijkste punt: pas je verhaal aan je publiek aan. „Vertel je hetzelfde verhaal bij RTL Z als op de Huishoudbeurs? – Natuurlijk niet!" zegt Van der Aart. Je kiest voorbeelden, woorden en invalshoeken die passen bij de leefwereld van je toehoorders. „Voor een journalist gebruik je andere feiten of voorbeelden dan voor collega's op de werkvloer."

Lees ook: Oude wijn in een nieuwe fles: storytelling toont je bedrijf zoals het is, weet Ronald van der Aart

Structuur en persoonlijkheid

Van der Aarts derde tip: schrijf je verhaal met een duidelijke structuur – en begin met een goed 'haakje' dat de aandacht grijpt. „Dat kan een persoonlijke ervaring, een prikkelende vraag, een anekdote of een schokkend feit zijn." Vervolgens introduceer je het onderwerp, het probleem of conflict („Wat staat er op het spel voor het publiek?") en werk je toe naar de oplossing – bij voorkeur eentje die jouw publiek direct aanspreekt. „Laat zien dat je begrijpt waar je publiek wakker van ligt en dat jouw verhaal relevant voor hen is."

Oefening baart kunst

Een onderschatte sleutel tot succesvolle storytelling is volgens Van der Aart oefenen: „Er zijn mensen die het van nature kunnen, maar de meeste mensen moeten gewoon keihard oefenen." Test je verhaal, sleutel aan details, ontdek welke grapjes of wendingen aanslaan. „Na twintig keer weet je wat werkt en wat niet."

Lees ook: Raymond Bresching over storytelling: 'In een wereld vol slechte content, wint het sterkste verhaal'

Maak verbinding, niet alleen sympathie

„Verbind je met je publiek," zegt Van der Aart. „Mensen luisteren liever naar iemand die geleerd heeft van zijn fouten dan naar iemand die opschept." Open je verhaal kwetsbaar en oprecht: zo creëer je connectie en geen afstand.

„Een goed verhaal," concludeert hij, „blijft beter hangen dan een slecht verhaal, met name als je op de goede emotionele knoppen drukt. Het beklijft."

Luister ook de andere aflevering met Ronald van der Aart

Hoe word ik een goede woordvoerder?

MEER LUISTEREN? Hier vind je alle afleveringen:

Hoe word ik BusinessWise
BusinessWise