Studenten: ze hebben tijd, ze hebben een tekort aan geld en vaak leren ze iets dat jij als werkgever goed zou kunnen gebruiken. Maar hoe haal je ze zo vroeg mogelijk binnen? Presentator Thomas Hendriks vraagt het in deze Hoe word ik? aan expert Lynndell Melles, oprichter en CEO van uitzendbureau MELLES PEOPLE en recent nog genomineerd voor de Emerging Entrepreneur of the Year Award van EY, het wereldwijd opererende advies- en accountancybedrijf.
De juiste jonge mensen werven voor jouw team? Hoe doe je dat? ,,Blijf bij je gevoel en blijf bij wie je bent als persoon. Dan kun je ook de mensen werven die bij jou passen, dat ten eerste. Ten tweede, natuurlijk, de generatie van nu wil heel graag alles online en digitaal. Maar dat is niet alles. Ik denk dat het juist heel belangrijk is om mensen persoonlijk te zien. Iedereen die bij ons werkt, nodigen wij uit voor een een-op-een sollicitatiegesprek van minimaal een uur, anderhalf uur lang. Een gesprek waarin wij aandachtig luisteren naar de persoon die voor ons zit'', vertelt Melles.
Omgang met studenten op de werkvloer
Stel de studenten enkele heldere vragen. Melles: ,,Wat vind je leuk? Wat kom je doen? Waar wil je werken? Wat zou je leuk vinden om door te groeien? Door daar op in te gaan, begrijp je elkaar veel beter en blijft diegene ook langer voor je werken.'' Een ander advies van de expert: bouw aan wederzijds respect. Is dat er? Durf dan nog maar weg te lopen als medewerker.
Moet de HR-manager mensen trainen in de omgang met studenten op de werkvloer? Of kijken wie het meeste affiniteit heeft met deze groep? ,,Ik denk dat iedereen affiniteit kan hebben met elke doelgroep. Alleen je moet echt luisteren naar wat iemand te zeggen heeft. Een ander goed begrijpen. Pas op het moment dat je iemand goed begrijpt, kun je samen tot grote hoogtes komen."
Luister ook de andere aflevering met Lynndell Melles
Hoe word ik beter in het verwezenlijken van mijn dromen?
MEER LUISTEREN? Hier vind je alle afleveringen:
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!