Voor sommige mensen lijkt die zomer, laat staan de zomervakantie, nog behoorlijk ver weg. Maar de weken dat een groot deel van de medewerkers - vaak (deels) gelijktijdig - op een camping in Frankrijk of in een luxe vakantieresort vertoeft, zijn er voordat je het weet. Toch blijft het operationele werk ook in juli en augustus gewoon doorgaan. Gevolg: leidinggevenden doen niet meer waar ze voor worden betaald, maar pakken taken op van hun medewerkers. Daardoor verliezen ze hun leiderschap.
Dat zegt Charlotte van Asseldonk, eigenaar van de TalentenLeider, in de ANP-podcast ExpertCast. Van Asseldonk helpt directeuren en senior managers die zaken voor elkaar willen krijgen vanuit invloed in plaats van uit grenzeloos hard werken. ,,Ik zie het aan de lopende band. Veel vrije dagen, vakanties. Er is veel werk, minder beschikbare mensen en minder beschikbare tijd. Je ziet leidinggevenden steeds in de fuik van de operatie zwemmen. Ze nemen heel veel taken op zich die eigenlijk op het bordje van de medewerkers horen te liggen.''
We krijgen erkenning voor de dagelijkse brandjes die we blussen. En dat waar we erkenning voor krijgen, daar kiest het brein ook eerder voor
Niet meer genoeg tijd als leider om de koers te bepalen
De intentie is volgens Van Asseldonk goed, maar de gevolgen voor de organisatie zijn op langere termijn niet positief. ,,Je dient de organisatie daar op de langere termijn niet mee'', waarschuwt de leiderschapsexpert. ,,Je hebt daardoor als leider niet meer genoeg tijd om de koers te bepalen, de stip aan de horizon te zetten en te weinig aandacht voor bijvoorbeeld stakeholders, belangrijke klanten en de medewerkers zelf. Tijd om die medewerkers betrokken te houden en aan je organisatie te binden.''
Van Asseldonk benadrukt dat een leider die te vaak de operatie induikt eigenlijk een duurbetaalde medewerker wordt. Maar waarom gebeurt het zo vaak? ,,We krijgen erkenning voor de dagelijkse brandjes die we blussen. En dat waar we erkenning voor krijgen, daar kiest het brein ook eerder voor. Het is een Pavlov-reactie. Waar je meer voor wordt beloond, dat ga je meer doen.''
Hoe voorkom je dat je leidinggevende in de fuik blijft?
Belangrijkste vraag: hoe kom je als leidinggevende weer uit die operationele fuik? ,,Als eerste: erken dat je in die fuik zit. Als je in de stress zit, heb je het vaak niet eens door. Je rijdt naar huis, vinkt je lijstje af en dat geeft een soort dopamine-kick. Wanneer je het wel door hebt? Je klapt elke avond en in het weekend de laptop nog eens open om alsnog je eigen taken als leider te doen, taken waar je overdag niet aan toekomt. Je ervaart veel stress, raakt het overzicht kwijt, geeft hap-snap instructies en onvoldoende prioriteiten. Dat zijn de signalen! Erken die signalen, neem afstand en onderzoek hoe het anders kan.''
Kom terug in control, adviseert Van Asseldonk. ,,Sterker nog, dat straal je ook uit naar je medewerkers. Je intentie is: 'ik help ze', maar onbewust straal je uit: 'ik heb de situatie niet in de hand, niet in control'. Mensen willen een leider die rust uitstraalt en overzicht creëert.'' Ander advies: ,,Laat de operationele taken bij je team. Bedenk: wat is er het ergste wat er kan gebeuren wanneer een medewerker een fout maakt? De praktijk leert dat klanten echt niet weglopen. Dat zijn verzinsels, overtuigingen en consequenties die je heel groot maakt.'' Van Asseldonk: ,,Neem dus die afstand en heb het lef om andere keuzes te maken.''
Het is goed om heel inventief te zijn. Bekijk zeer goed welke innovaties je kunt doorvoeren. In werkwijze, in producten en diensten
Dit doe je wel als leidinggevende op krappe arbeidsmarkt
Bied je mensen duidelijkheid, weet wat ze van jou kunnen verwachten en wat je van de medewerkers verwacht. En is het te druk? Laat goed weten welke taken voorrang verdienen, zegt de leiderschapsexpert. ,,Duidelijkheid is key in leiderschap. Altijd. Daarnaast willen mensen perspectief. Ze willen weten dat jij een leider bent die het voor hen beter maakt. En beter maken doe je niet wanneer je in de fuik zit en samen met je team verzuipt.''
Charlotte van Asseldonk geeft ook aan dat organisaties het niet gemakkelijk hebben in deze tijden van een zeer krappe arbeidsmarkt. Dat zal voorlopig niet veranderen. Maakt dat het niet nog ingewikkelder voor leidinggevenden om uit te zoomen en de fuik te ontwijken? ,,Er zijn allerlei technologische mogelijkheden om gebruik van te maken. Het is goed om heel inventief te zijn. Bekijk zeer goed welke innovaties je kunt doorvoeren. In werkwijze, in producten en diensten. Dat maakt het nog belangrijker dat je als leider moet uitzoomen.''
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week en het laatste nieuws over Studio BusinessWise. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!