Niet alleen de moord op Kirk, maar tal van onderwerpen zitten op het snijvlak van controverse. Denk aan politieke uitingen of uitspraken over LHBTI+. De persoonlijke berichten kunnen niet alleen de afzender maar ook het bedrijf waarvoor zij werken schaden. Mag je dus de social media kanalen van je werknemers checken? En waar ligt de grens?
Presentator Olivier de Neve gaat met Geert-jan van der Snoek, CEO bij uitgeverij SDU en managing partner bij Merx Enterprises, in gesprek. Als ervaren bestuurder in verschillende sectoren ziet hij werknemers steeds vocaler worden op social media. „Af en toe denk je echt wel eens: is dit nou wel handig om te posten?"
Judy Sliepen, arbeidsrechtadvocaat bij Fruytiers Lawyers in Business, sluit aan als Weekly-expert. Sliepen duidt de juridische context en weet precies welke schade een social media kan aanrichten en hoe een bedrijf dat kan voorkomen.
Luister ook: AI veranderde alles: hoe Monks zichzelf opnieuw heeft uitgevonden
Het socialmediabeding als oplossing?
Arbeidsrechtadvocaat Sliepen ziet in de praktijk steeds meer bedrijven voorbijkomen die een social mediabeding of protocol opnemen. „Een beding is een artikel dat je opneemt, waarin je zegt wat wel of niet kan en wat de consequenties daarvan zijn. Het biedt voor bedrijven een heel breed perspectief om uit te leggen wat de kernwaarden zijn en voor werknemers wordt duidelijk wat wel en wat niet kan."
Van der Snoek erkent dat zijn bedrijven nog geen social mediabeding hebben opgenomen, maar ziet er wel de voordelen van in. „Ik denk dat het belangrijk is om afspraken te maken over wat wel en niet mag en hoe je daar mee omgaat. Een social mediabeding is een mooi voorbeeld van een ethisch kader en maakt gelijk duidelijke afspraken binnen een bedrijf, daarbij valt het makkelijk toe te voegen aan de gedragscode."
BusinessWise Weekly is een wekelijkse podcast waarin presentator Olivier de Neve je bijpraat over de actualiteit die ertoe doet op de werkvloer, bij het koffieapparaat en in de strategie-presentatie van volgende week. Samen met scherpe denkers uit het bedrijfsleven vertaalt hij het zakelijke nieuws naar concrete inzichten, duiding die verder gaat dan het persbericht en die ene LinkedIn-post. Elke vrijdag een nieuwe aflevering.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: