PodcastsBusinessWise Weekly

Ontslag na een tweet over Charlie Kirk, mag dat ook in Nederland? 'Je hebt juridisch een probleem als je de reputatie van je werkgever schaadt'

Moscow, Russia, 29-07-2023: New Elon Musk's twitter X app on smartphone screen surrounded by other social media network apps. Twitter rebranding. Modern social media communication. Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 2 minuten
Over de Expert:
geert jan van der snoek
Geert-Jan van der Snoek
Bestuurslid en CEO bij diverse bedrijven, met focus op digitalisering, AI en duurzame transformatie.
judy sliepen
Judy Sliepen
Arbeidsrechtadvocaat

Niet alleen de moord op Kirk, maar tal van onderwerpen zitten op het snijvlak van controverse. Denk aan politieke uitingen of uitspraken over LHBTI+. De persoonlijke berichten kunnen niet alleen de afzender maar ook het bedrijf waarvoor zij werken schaden. Mag je dus de social media kanalen van je werknemers checken? En waar ligt de grens?

Presentator Olivier de Neve gaat met Geert-jan van der Snoek, CEO bij uitgeverij SDU en managing partner bij Merx Enterprises, in gesprek. Als ervaren bestuurder in verschillende sectoren ziet hij werknemers steeds vocaler worden op social media. „Af en toe denk je echt wel eens: is dit nou wel handig om te posten?"

Judy Sliepen, arbeidsrechtadvocaat bij Fruytiers Lawyers in Business, sluit aan als Weekly-expert. Sliepen duidt de juridische context en weet precies welke schade een social media kan aanrichten en hoe een bedrijf dat kan voorkomen.

Luister ook: AI veranderde alles: hoe Monks zichzelf opnieuw heeft uitgevonden

Het socialmediabeding als oplossing?

Arbeidsrechtadvocaat Sliepen ziet in de praktijk steeds meer bedrijven voorbijkomen die een social mediabeding of protocol opnemen. „Een beding is een artikel dat je opneemt, waarin je zegt wat wel of niet kan en wat de consequenties daarvan zijn. Het biedt voor bedrijven een heel breed perspectief om uit te leggen wat de kernwaarden zijn en voor werknemers wordt duidelijk wat wel en wat niet kan."

Van der Snoek erkent dat zijn bedrijven nog geen social mediabeding hebben opgenomen, maar ziet er wel de voordelen van in. „Ik denk dat het belangrijk is om afspraken te maken over wat wel en niet mag en hoe je daar mee omgaat. Een social mediabeding is een mooi voorbeeld van een ethisch kader en maakt gelijk duidelijke afspraken binnen een bedrijf, daarbij valt het makkelijk toe te voegen aan de gedragscode."

Geert-Jan van der Snoek, CEO bij uitgeverij SDU en Managing Partner bij MerxEnterprises, presentator Olivier de Neve en Judy Sliepen, gespecialiseerd in arbeidsrecht en advocaat bij Fruytier Lawyers in Business.
 BusinessWise
BusinessWise

BusinessWise Weekly is een wekelijkse podcast waarin presentator Olivier de Neve je bijpraat over de actualiteit die ertoe doet op de werkvloer, bij het koffieapparaat en in de strategie-presentatie van volgende week. Samen met scherpe denkers uit het bedrijfsleven vertaalt hij het zakelijke nieuws naar concrete inzichten, duiding die verder gaat dan het persbericht en die ene LinkedIn-post. Elke vrijdag een nieuwe aflevering.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: