Podcasts

Meer invloed uitoefenen? CEO Lodewijk van Ommeren deelt 4 invloedstijlen

 
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

In deze aflevering van de podcast 'Hoe word ik' beantwoordt Lodewijk van Ommeren van Bureau Zuidema de vraag: hoe word ik invloedrijker? En natuurlijk betrekt hij daar hun eigen Invloedmodel bij.

Lodewijk van Ommeren is CEO van Bureau Zuidema, een van de grondleggers van het Invloedmodel. Hij legt uit hoe je door bewust gedrag effectief je doelen kunt bereiken, terwijl je tegelijkertijd relaties versterkt.

Wat betekent invloed uitoefenen?

Invloed draait niet alleen om macht, zegt Van Ommeren, maar om het vermogen om zowel doelen te behalen als relaties te versterken. ,,De kunst is om beide te maximaliseren," stelt hij. Het invloedmodel, ontwikkeld door Harvard-wetenschappers in de jaren zeventig, biedt structuur en strategieën om invloed effectiever te leren uitoefenen.

LEES OOK: Lodewijk van Ommeren: 'Omslag naar inspirerend leiderschap lastig voor huidige generatie leiders'

Drie lagen van het Invloedmodel

Het Invloedmodel bestaat uit drie lagen:

Push en pull energie: Hoe gebruik je verschillende soorten energie om mensen mee te trekken of te overtuigen?

Invloedstijlen: Deze draaien om specifieke manieren van communiceren, zoals inspireren of overreden.

Gedragstypen: Concreet gedrag dat je kunt toepassen in interacties, zoals wat je moet zeggen en hoe je het zegt.

LEES OOK: Hoe word ik een leider met ballen?

De vier invloedstijlen

Bij de vier invloedstijlen van het model (inspireren, stellen, overbruggen en overreden) staat Van Ommeren in deze aflevering van Hoe word ik wat langer stil:

1. Inspireren

Inspireren draait om het creëren van een gezamenlijke visie en een wij-gevoel. ,,Je schildert een beeld waarin jouw doelen en die van de ander samenkomen," legt Van Ommeren uit. Stel dat je wilt dat een project een groot succes wordt. Door een inspirerende visie te delen, zorg je dat anderen zich betrokken voelen en gemotiveerd raken. Maar: dat inspireren werkt pas echt als je eerst verbinding en een gedeelde motivatie hebt gecreëerd.

2. Stellen

Deze stijl draait om duidelijkheid en stelligheid: ,,Zeg bijvoorbeeld heel duidelijk: 'Om 9.00 uur begint deze meeting. Zijn we het daar allemaal over eens?'." Door normen helder te stellen en positief of negatief te waarderen, geef je structuur aan gedrag. Hij adviseert om bij het waarderen altijd de 'ik-stijl' te gebruiken, bijvoorbeeld: ,,Ik vind het vervelend dat je te laat bent," in plaats van een algemene opmerking die ruimte biedt voor discussie.

3. Overbruggen

Bij overbruggen draait alles om luisteren en empathie: ,,Je parkeert je eigen doelen tijdelijk om ruimte te maken voor de zorgen of blokkades van de ander." Hij benadrukt dat je echt moet stilstaan bij wat de ander zegt en actief luisteren zonder meteen in te springen met jouw eigen agenda. ,,Soms moet je het doel herformuleren op basis van wat je hoort."

4. Overreden

Overreden is een combinatie van voorstellen doen en argumenteren. Zo is het krachtig om eerst je voorstel te noemen, daarna maximaal twee sterke argumenten te geven en vervolgens opnieuw je voorstel te herhalen. ,,We hebben de neiging om tientallen argumenten te geven, maar dat leidt vaak alleen tot discussie, terwijl het oorspronkelijke voorstel vergeten wordt." Dat voorkomt een chaotische discussie en houdt de focus bij de essentie.

LEES OOK: Martijn Aslander: 'Je moet geloven in wat je aanjaagt, mensen voelen het als je twijfelt'

De balans tussen doelen en relaties

Een belangrijk inzicht is dat je zowel doelen als relaties maximaal wilt behouden. ,,Het is mogelijk om volledig je doelen te halen én de relaties met anderen te versterken," benadrukt Van Ommeren. Ook ,,bewust zijn van je eigen energie, flexibiliteit in gedrag, en het effectief gebruiken van invloedstijlen" spelen hierbij een cruciale rol.

MEER LUISTEREN? Hier vind je alle afleveringen:

Hoe word ik BusinessWise
BusinessWise