Finance

'Een no-brainer': met deze slimme zet maak je zakelijk reizen een stuk handiger, weet Friso Kok

Friso Kok van Uber. Friso Kok, Sales Lead Noord- en Oost-Europa bij Uber. Foto: Dingena Mol
Friso Kok, Sales Lead Noord- en Oost-Europa bij Uber. Foto: Dingena Mol
Leestijd 5 minuten

Terwijl het verkeer voor de deur voorbij raast over de Amsterdamse Ring, die voor de verandering eens níet vast staat, kijkt Friso Kok vanaf de tiende verdieping uit over een bedrijvige Zuidas. BusinessWise is te gast in het EMEA-hoofdkantoor van Uber, waar Kok verantwoordelijk is voor Uber for Business, de zakelijke tak van de bekende reisapp. Want waar de consumentenversie van Uber inmiddels een begrip is, groeit de zakelijke variant in relatieve stilte uit tot een serieuze speler in corporate travel.

Gezien het stijgende aantal Nederlandse gebruikers is de kans groot dat ook jij wel eens een rit hebt gemaakt door middel van de bekende app, waarmee je via je smartphone een taxi kunt oproepen. Maar wat minder mensen weten, is dat Uber ook oplossingen biedt voor zakelijke gebruikers. Uber for Business is inmiddels actief in meer dan zestig landen en wordt wereldwijd gebruikt door meer dan de helft van de Fortune 500-bedrijven. „Maar we zijn er echt niet alleen voor de grote corporates", vult Friso Kok aan. „We willen zakelijk reizen makkelijker maken voor iedereen, dus ook voor MKB-ondernemers en eenmanszaken."

Lees ook - Van Amsterdam naar Parijs in 45 minuten? Elon Musk denkt dat het kan, Nederlandse Hyperloop-tests tonen veelbelovende resultaten

Eén app, twee doelen

Wat Uber for Business onderscheidt van de gewone app is vooral 'de achterkant', zogezegd het administratieve deel. ,,Medewerkers kunnen met één tik overschakelen tussen hun privé- en zakelijke profiel", legt Kok uit. ,,Zodra je een rit op je business-account boekt, kan je bedrijf de kosten automatisch laten inlezen in het expense-platform dat nu al gebruikt wordt. Zo hoef je als gebruiker geen bonnetjes meer in te voeren, geen foto's of screenshots meer te maken, en dat scheelt gedoe en ergernissen."

Kok lacht: „Uit onze onderzoeken blijkt dat vrijwel iedereen declareren het vervelendste vindt aan het maken van zakenreizen. Je komt terug met een stapel bonnetjes, dient die in, vergeet er een misschien een paar… en iemand van Finance mag dat allemaal controleren. Dat is niet alleen irritant, het kost bedrijven ook veel tijd, aandacht en dus geld. Via onze app wordt dat allemaal digitaal gestroomlijnd: het aanmaken van een business account kost niets, behalve hooguit vijf minuten, en vervolgens hoeven jij en je collega's bij veel minder zaken stil te staan."

Een Uber-taxi in Amsterdam. Een van de vele Uber-taxi’s in Amsterdam. Foto: ANP.
Een van de vele Uber-taxi's in Amsterdam. Foto: ANP.

Meer inzicht, minder 'verborgen' kosten

Volgens Friso Kok besparen bedrijven hiermee significant op wat hij 'verborgen reiskosten' noemt: ,,Wereldwijd gezien is een rit met een Uber gemiddeld genomen zo'n dertig procent voordeliger dan reizen met een 'gewone' taxi. Maar waar je in de praktijk misschien niet zo bij stil staat, is dat al die uren die op gaan aan administratie ook heel kostbaar zijn." Opnieuw een lach: ,,Ik ben niet de duurste persoon hier op kantoor, verre van zelfs, maar ook mijn tijd is kostbaar. Hoe minder we met zijn allen bezig zijn met dit soort randzaken, hoe minder groot de ongewenste kostenpost is."

Lees ook - Dé Zakenauto van het Jaar 2026 rijdt tot 625 kilometer op een acculading

In dat inzichtelijk maken zit voor veel bedrijven een grote meerwaarde, weet Kok. Werkgevers krijgen meer overzicht door middel van een eigen dashboard met wat hij 'super duidelijke data' noemt. ,,Als jij nu met je corporate card reist zonder business-account, ziet je werkgever niet wat er gebeurt. Dan hebben ze geen idee hoe duurzaam je reist of wat er wordt uitgegeven. In ons zakelijke dashboard zijn ritten realtime te volgen en kunnen rapportages worden uitgesplitst per land, afdeling of periode."

Hiermee kunnen bedrijven (en dus hun werknemers) ook meer aandacht geven aan een ander belangrijk speerpunt: duurzaamheid. Bedrijven willen graag groener reizen, maar weten vaak niet hoe, verduidelijkt Kok. ,,Met onze data zie je bijvoorbeeld precies hoeveel ritten elektrisch zijn en hoeveel niet. Dan kan een bedrijf medewerkers stimuleren om vaker een groene optie te kiezen. En dat kan sterk helpen, bijvoorbeeld bij verplichte uitstootrapportages."

Van zzp'er tot multinational

Dat Uber for Business niet alleen interessant hoeft te zijn voor grote multinationals, blijkt uit een veelzeggend voorbeeld dat Friso Kok aanhaalt. „Ik moet denken aan een Belgische zzp'er die dagelijks naar Nederland rijdt met een Uber. Hij zei: 'ik betaal 80 euro per rit, maar ik verdien het terug omdat ik achterin kan werken in plaats van zelf te rijden'. Voor zo iemand is dat dus pure efficiëntie."

Ook biedt de app kansen voor het groeiende aantal bedrijven dat kritisch kijkt naar hun bestaande lease- en poolauto's. ,,Je ziet dat bedrijven in toenemende mate van die vaste vloot af willen en gebaat zijn bij een flexibeler oplossing," zegt Kok. ,,Poolauto's staan het grootste deel van de tijd stil en kosten serieus geld. Met Uber kun je die flexibiliteit behouden zonder de vaste lasten." Hij ziet daarin geen strijd tussen vervoersoplossingen, maar eerder een aanvulling. ,,We zeggen niet: vervang al je vervoer door taxi's. Integendeel. Soms is de trein efficiënter of blijft een leaseauto een voorziening die beter past."

Terwijl beneden aan de Zuidas de volgende ritten worden geboekt en auto's onverminderd voorbij suizen over de Ring, vat Kok het nog eens samen: ,,Goede zakelijke mobiliteit moet gewoon soepel lopen. Dankzij dit soort moderne digitale oplossingen wordt de reis van A naar B steeds naadlozer en volgens mij wordt iedereen daar blij van. Als je onderweg ook nog wat werk kunt doen in plaats van bonnetjes scannen, dan win je aan alle kanten."

BusinessWise-verslaggever Roland Tameling in gesprek met Friso Kok van Uber. BusinessWise-verslaggever Roland Tameling (links) in gesprek met Friso Kok van Uber. Foto: Dingena Mol.
BusinessWise-verslaggever Roland Tameling (links) in gesprek met Friso Kok van Uber. Foto: Dingena Mol.