Podcasts

Anne-Maartje Oud over het voeren van lastige gesprekken: 'Geef ruimte voor de emotie van ander'

 
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

In deze aflevering van de podcast 'Hoe word ik' beantwoordt Anne-Maartje Oud de vraag: hoe word ik beter in het voeren van lastige gesprekken?

Het begint, zegt Anne-Maartje, met ,,snappen wat een lastig gesprek voor jou is. Want wat jij als lastig ervaart, hoef ik helemaal niet als lastig ervaren. En zeker als je op een gegeven moment ervaring hebt met bepaalde gesprekken, dan is dat makkelijker om te doen. Ik zeg niet heel gemakkelijk, maar het wordt steeds makkelijker, omdat je ook begint te begrijpen wat er gebeurt bij jou of wat voor mogelijke reacties je krijgt."

De voorbereiding

Oud, oprichter van The Behaviour Company, zegt dat de sleutel tot goede lastige gesprekken ligt in voorbereiding. ,,Mensen bereiden vaak alleen de inhoud voor," zegt ze, "maar vergeten daarbij de procedure en interactie."

Zo is het belangrijk om te overwegen wanneer en waar je zo'n gesprek voert, evenals hoe lang je ervoor uittrekt: ,,Als je maar vijf minuten de tijd hebt, zal het een heel ander gesprek zijn dan wanneer je een uur uittrekt."

Comfort

Comfort voor zowel jezelf als de ander moet centraal staan, vertelt ze. Zorg voor een setting waarin de ander zich op zijn gemak voelt en wees empathisch. Dat betekent niet dat je het gesprek moet verdoezelen met koetjes en kalfjes. ,,Breng de boodschap snel," adviseert ze, ,,en geef ruimte voor de emotie van de ander."

Zorg dat je mensen zíet

Veel mensen hebben het gevoel niet gezien te worden, wat cruciaal is in een werkomgeving, legt Oud uit. Een goed verlopen gesprek gaat dan ook over meer dan alleen de boodschap overbrengen: ,,Zorg ervoor dat je mensen zíet."

,,Het gaat," zo vat ze samen, ,,om drie elementen: de inhoud, de procedure en de interactie. Die drie moeten alle drie op orde zijn. En vaak is er maar eentje op orde." Lukt het wel met die drie elementen dan kan een lastig gesprek, hoe moeilijk ook, bijdragen aan het opbouwen van vertrouwen en respect.

Luister ook de andere afleveringen met Anne-Maartje Oud

Hoe word ik beter in observeren?
Hoe word ik beter in mijn non-verbale communicatie?
Hoe word ik beter in omgaan met toxische persoonlijkheden?
Hoe word ik beter in het maken van contact?

Meer luisteren? Hier vind je alle afleveringen:

Hoe word ik BusinessWise
BusinessWise